Ben je op zoek naar een nieuwe e-bike? Iets wat stijlvol is, en wat pit heeft met een minimaal bereik van 50km? Dan is de Cowboy 3 misschien wel een geschikte e-bike van jou! Wanneer je knop onderaan de pagina klikt of HIER klikt krijg je nog een extra €100 korting op je Cowboy aankoop!
Cowboy 3, de meeste stijlvolle e-bike?
Als we naar de Cowboy 3 kijken, zie merk je meteen zijn sportieve uitstraling. Het gehele frame is gemaakt van aluminium 6061 wat het ook robuust maakt, en is het geheel matte zwart afgewerkt. Een nadeel is wel dat de Cowboy 3 enkel met één formaat frame te verkrijgen is. Een dames frame is helaas niet aanwezig. Het spatbord was eerder apart verkrijgbaar voor €89, maar gelukkig is dat nu inbegrepen bij de prijs. Met de Cowboy 3 richten ze voornamelijk op de mensen die wonen in de stad, die kleine eindjes heen en weer fietsen. Je ziet dit ook terug in de banden, want profiel is vrij minimaal.
Verlichting
Het voorlicht is netjes verwerkt binnenin het frame, waarbij het achterlicht in de batterij is gemonteerd. Een nadeel van verlichting in het frame is dat je niet precies je verlichting kan afstellen waar je het naar toe wilt richten, als je in het donker fiets richt het licht hierdoor niet op de grond. Je krijgt wel samen met je fiets een klein lampje voor om het stuur heen, deze heb ik zelf niet gebruikt. Het voordeel wat juist wel van een geïntegreerde verlichting is dat wanneer je fiets valt, er geen kans is dat je verlichting er af breekt, wat soms nog wel eens wil gebeuren bij traditionele fietsen.
Batterij
Omdat de Cowboy 3 een e-bike is, heeft het uiteraard ook een batterij. Met een radius van 70km kun je leuke eindjes fietsen met de Cowboy 3, waarbij de focus vooral in de stad zal zijn. Daardoor kun je veel kleine eindjes fietsen voordat je batterij leeg is. De batterij is gemakkelijk te verwijderen, enige wat je moet doen is met een sleutel de batterij ontgrendelen, en dan kun je het vervolgens gemakkelijk eruit tillen. De batterij is niet heel zwaar en kun je met gemak er uit tillen. Om het geheel op te laden zul je het mee naar binnen moeten nemen en het aan moeten sluiten met de meegeleverde adapter. De adapter heeft een oplaadvermogen van 36V/3A wat er voor zorgt dat je batterij binnen 4 uren volledig is opgeladen. Graag had ik nog een optie willen zien dat de fiets opgeladen kon worden terwijl de batterij er nog in zit. Ook zou een optie tof wezen om een USB-poort te verwerken in de accu, zodat als je telefoon leeg is, je het alsnog kan opladen en de fiets kan aanzetten.Fietsketting
De ‘fietsketting’ die op de fiets zit is eigenlijk geen ketting. Het is eerder een riem. Het voordeel van een riem is dat het niet olie of vettigheid nodig heeft voor een juiste werking. Ook is het niet gemaakt van ijzer, wat betekend dat je ketting ook niet kan roesten. Daarom zie je de Cowboy 3 zonder kettingkast. De riem in kwestie is een Gates™️ CDX carbon riem die voor 30.000 onderhoudsloze kilometers moet gaan zorgen.
Slot
Helaas heeft de Cowboy 3 geen slot inbegrepen. Je kunt er wel voor kiezen om een slot te bij te kopen via de website, alleen is dit een los slot, graag had ik wel een vast gemonteerd slot willen zien op de fiets. Nu moet je dus elke keer een rugzak meenemen om een hangslot mee te nemen, om deze e-bike op slot te kunnen doen.
Standaard
Je zou zeggen dat elke fiets of e-bike minstens wel een standaard heeft om het even aan de kant te kunnen zetten. Maar helaas moet ik mededelen dat de Cowboy 3 niet voorzien is van een standaard. Dus als je eventjes de fiets aan de kant wilt zetten zul je altijd de fiets ergens tegen zetten of op de grond moeten leggen. Kans op krassen en oneffenheden op de fiets zijn hierdoor groot. Persoonlijk vind ik dit een must, en kan het zwaar irritant zijn als je niet even de fiets normaal aan de kant kan zetten.
Batterij indicator op de stang
Begrijpelijk is dat je niet tijdens het fietsen je smartphone wilt pakken om te zien hoe vol de batterij is van de Cowboy. Gelukkig hebben ze hier aan gedacht en heeft Cowboy een batterij indicator geplaatst op de stang van de fiets. Zo kun je tijdens het fietsen gemakkelijk zien hoe vol je batterij ongeveer is. Ook lijkt dat het Cowboy logo een aan-en-uit knop is, alhoewel dat super fijn zou zijn is dit helaas niet het geval. Je blijft afhankelijk van je smartphone.
Fietscomfort
Handvatten
De handvatten op de Cowboy 3 vind ik persoonlijk niet comfortabel. De handvatten hebben een ruig ‘spikey’ textuur dat flink wil inhameren in je handen. Na 10 minuten fietsen merk je gauw dat je handen zeer gaan doen van de prikkelige handvatten. Graag had ik zelf wat soepelere handvatten willen zien met wat minder textuur.
Zadel
Sportief is het zadel zeker, maar praktisch helaas niet. Vaak zie je dit soort zadels terug in racefietsen. Zelf vind ik het niet comfortabel zitten, en had ik liever een groter en zachter zadel gehad. Wanneer je middelmatig tot lange einden zal fietsen, merk je wel dat je gat best wel zeer begint te doen. Bij de meeste e-bikes vind je eigenlijk wel een groter zadel, en zie je niet vaak een sportzadel terug komen.
Stuurvering
Helaas heeft de Cowboy 3 geen vering, dus fietsen over ruig terrein is niet aangeraden. Over klinkers kun je prima fietsen, maar raad ik het wel af voor lange periodes. Door het textuur op de handvatten en dat de Cowboy geen vering heeft, gaan je handen (in mijn geval) vrij snel irriteren.
Elektrische aandrijving
De elektrische aandrijving op de Cowboy 3 werkt aardig fijn. Enige manier om de elektrische ondersteuning te activeren is door middel van de Cowboy App. Waarbij je helaas geen verschillende versnellingen hebt, assisteert de motor waar nodig. Des te meer kracht je zet op de pedalen, des te meer kracht de motor zal gebruiken om je op snelheid te brengen. Vanuit stilstand trekt de motor niet snel op, maar wanneer je al een beetje vaart hebt rond de 5 tot 10 kmph sjeest de Cowboy je zomaar naar 25 kmph als je dat zou willen. Harder dan 25 kmph zul je niet kunnen gaan, je merkt dat het fietsen zwaarder word omdat vermoedelijk de fiets afremt op de motor. Harder dan 25 kmph mag overigens ook niet volgens de EU-wetgeving.
Over het algemeen voelt het fietsen natuurlijk aan en is de motor vrijwel geluidsloos. De motor assisteert soepeltjes bij wanneer nodig, en als je omhoog op een heuvel gaat heeft de Cowboy 3 hier absoluut geen problemen mee.
Cowboy App
Ook levert Cowboy bij de fiets nog een app. De app is super overzichtelijk en heeft nog extra toffe functies die je e-bike rit nog leuker en aangenamer zal gaan maken.
Fiets geschiedenis (Trip history)
Wanneer je lekker er op uit bent geweest kun je terug kijken in de app hoeveel en waar je allemaal gefietst heb. Ook heel leuk is dat je kan zien wanneer je precies allemaal gefietst hebt. Zo kun je zien hoeveel je in bepaalde dagen, weken, maanden of jaren gefietst hebt. Ook krijg je te zien hoeveel afstand je hebt afgelegd, hoelang je gefietst hebt, wat je gemiddelde snelheid was en hoeveel CO2-uitstoot je bespaart hebt, door de fiets te nemen in plaats van de auto.
Auto-unlock
Door de auto-unlock feature detecteert de Cowboy hoever je staat van de e-bike. Dit doet hij door middel van het Bluetooth signaal van je mobiel te gebruiken. Wanneer je dicht bij de fiets gaat staan, zal het automatisch de elektrische motor voor je inschakelen. Het is dus niet zo dat het al gaat inschakelen wanneer er verbinding is, maar echt wanneer verbinding super dichtbij is.
Navigatie
Je kunt ook de Cowboy app gebruiken om te navigeren naar een locatie waar je heen wilt. Mocht de route verder zijn dan dat je bereik is van je batterij, dan zal hij dit gaan aangeven. En mocht een frisse lucht belangrijk voor je zijn, bied de Cowboy app ook een mogelijkheid aan de luchtkwaliteit is van de route die je fietst. Persoonlijk doe ik hier niet veel mee, maar begrijpelijk is wanneer je in een stad woont dat je niet teveel rotzooi in wilt ademen.
GPS-tracking ingebouwd
Er is een SIM kaart ingebouwd in de Cowboy 3 fiets. Deze is altijd verbonden. Dit geeft de e-bike weer extra functies.
Diefstalbeveiliging (€10 per maand)
Wanneer iemand met je fiets ervandoor gaat krijg je een signaal op je telefoon dat iemand je fiets heeft gestolen. Het is natuurlijk al te laat waarschijnlijk om er snel achteraan te gaan rennen, maar gelukkig door de ingebouwde SIM-kaart zal de fiets updates sturen naar je mobiel waar je fiets huidig is. Zo kun je de fiets opsporen en hopelijk terug krijgen zoals Hannes in deze video.
Samen de tracking krijg je bij de diefstalbeveiliging pakket een diefstalverzekering. Als de fiets word beschadigd of gestolen door diefstal, word dit vergoed door Cowboy. De diefstalverzekering is geldig binnen elk land in de Europese Unie. Ook komt hier een bijstandsverzekering bij dient als pechhulp voor je Cowboy. Dus als je de sleutels verliest, of een lekke band hebt, komt Cowboy naar je toe om je te helpen. De bijstandsverzekering is alleen voor in Nederland (en 20 km buiten de grens) bedoeld.
Crash detectie
Find my Bike
Tot slot heb je nog de Find my Bike functie in de app. Deze zorgt ervoor dat jij je fiets kan lokaliseren waar het precies is. Handig voor diefstal, of als je naar verschillende adressen gaat en niet meer weet waar jij je fiets gelaten hebt.
Elektrische fiets vs Simpele stadsfiets
Maar is een elektrische fiets wel wat voor jou? Elektrische fietsen zijn natuurlijk vrij duur, waarbij normale stadsfietsen voor een prikkie te kopen zijn. Vooral als je kijkt naar de tweedehands markt. Gelukkig heeft TechGirl een interessant artikel geschreven of het verstandig is om toch te gaan voor een e-bike, of dat een simpele stadsfiets juist de betere keuze is.
Conclusie Cowboy 3
De Cowboy 3 is een waar genot voor het oog, waarbij ik het echt een toffe fiets vind. Het fietst natuurlijk en je kan altijd lekker hard scheuren ermee. De ingebouwde GPS is fijn om te hebben en de batterij is gemakkelijk te verwijderen. De app is overzichtelijk en echt een toevoeging.
Alleen is de Cowboy 3 niet praktisch voor mij. Een standaard en slot vind ik op zijn minst wel een vereiste op een fiets, en dat mist de Cowboy 3 gewoon helaas. Ook heb je geen mogelijkheid voor fietstassen wat boodschappen halen ook al lastig maakt. Het verplicht je eigenlijk rugzak mee te nemen. Evenals de zadel en de handvaten vind ik persoonlijk niet comfortabel, helemaal niet voor lange ritten. Dus voor mijzelf zou ik het helaas niet kunnen aanraden.
Goede punten
- Fijne elektrische ondersteuning
- Prachtig design
- Stevige fiets
- Ingebouwde verlichting
- Riem i.p.v. ketting
- GPS tracking
- Licht van gewicht
- Overzichtelijke app met toevoeging
Verbeter punten
- Afhankelijk van je smartphone
- Geen ingebouwd slot
- Zadel & Handvaten zijn niet oncomfortabel
- Geen mogelijkheid voor fietstassen
- Geen standaard